Slimmer samenwerken

Heb je soms ook het gevoel slaaf te zijn van je administratie? Vraag je je af of al die handelingen wel de nodige toegevoegde waarde geven? En waarom spenderen we zoveel tijd aan het oplossen van problemen?

Een procesanalyse kan je helpen om op deze vragen een antwoord te geven.

 

Procesanalyse

Een procesanalyse start vanuit een grondige kennis van de organisatie en de business.

Vanuit deze inzichten kunnen de processtromen in kaart gebracht worden. Deze eerste analyse geeft de situatie "AS IS" : een duidelijk beeld van alle stappen die momenteel doorlopen worden.

Nu je dit in kaart hebt, kan je dus aan de slag met verbeteren en optimaliseren van deze procesflow. Wat niet altijd wil zeggen dat je alles moet vernieuwen. (check meer daarover in onze vorige blog)

Optimaliseren

Optimalisatie kan op vele niveau’s en de verbeteringen zitten soms in kleine hoekjes. Vaak moet je met een andere kijk naar de processen en acties kijken om de onregelmatigheden of ingebakken gewoontes te spotten. Even omdenken dus.

Een externe partij kan hierin helpen en met een frisse blik de pijnpunten blootleggen. ‘Waarom?’ is een van de meest gestelde vraag. Het is nl. belangrijk om het doel achter de handeling te achterhalen : WAAROM doe je dit? En WAAROM op deze manier? Eens het doel achterhaald, kunnen we werken aan ‘de manier waarop’, ‘de weg er naartoe’.

Hierbij enkel wederkerende problemen die vaak kenmerkend zijn voor procesoptimalisatie :

  1. Teveel of te weinig interne communicatie

  2. Samenstelling van de interne teams

  3. Gedecentraliseerd databeheer

  4. Ontevreden of gefrustreerde werknemers door haperende workflow

  5. Ontbrekende of gebrekkige connecties tussen diverse tools en systemen

Vlotte flow, happy employees

Een procesanalyse geeft je dus heel wat inzichten, waarbij je niet alleen je interne processen efficiënter kan organiseren, maar die uiteindelijk ook zullen resulteren in meer tevreden medewerkers en klanten.


Let's connect

Zit je met een case of wens je een vrijblijvend gesprek om onze diensten verder te ontdekken? Neem contact op en dan plannen we samen een 1ste gesprek in. Wij zorgen dat de koffie klaarstaat!


Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Vorige
Vorige

Digitaliseren met focus op klantervaring

Volgende
Volgende

Met een hart voor data