Digitaliseren met focus op klantervaring

 
 

Digitalisering is er niet enkel om de interne werking te verbeteren. Het kan ook de sleutel zijn tot een geoptimaliseerde klantervaring.

Staat jouw klant nog centraal in het verhaal? Of wordt die soms een beetje uit het oog verloren…?

 

Is jouw klant nog koning?

Bij digitalisering hebben we vaak de neiging om naar onszelf te kijken. Wat hebben wíj nodig om het werk voor onszelf makkelijker, sneller en efficiënter te kunnen uitvoeren.

We verliezen soms de noden en wensen van de klant uit het oog. Onze klant, voor wie we het uiteindelijk allemaal doen. Vandaar dat we niet mogen vergeten om, naast de interne processen, ook de klantenbeleving centraal te zetten en verbeteren.

Een aantal vragen die we moeten durven stellen en blijven herhalen :

  • Wat verlangt de klant van ons?

  • Hoe spelen we pro-actief in op de noden en wensen van onze klant?

  • Welke contactmomenten zijn belangrijk voor de klant?

  • Welke meerwaarde willen we brengen in onze customer journey?

 

Digitalisering ifv customer success

Digitalisering kan op verschillende vlakken bijdragen tot een verhoogd customer success. Het is onmogelijk om een volledig lijst te geven, maar hieronder enkele voorbeelden die jouw organisatie een stap vooruit kunnen helpen :

  1. Digitaal versturen en ondertekenen van offertes : na digitale ondertekening wordt de offerte automatisch omgezet naar order en wordt de orderbevestiging verzonden. De klant moet niet meer wachten op de administratieve verwerking.

  2. Een eigen online account op website of webportaal, waarbij de klant zelf al heel wat info kan terugvinden (productinfo, bestellingen, voorwaarden, toelichting werkwijze, vervolgstappen,…)

  3. Geef de klant de kans om feedback te geven via een online customer survey. Zo voelt de klant zich gehoord en kan je samen aan een langdurige klantrelatie bouwen.

 

Stap voor stap

UIteraard zijn er nog vele andere acties die ondernomen kunnen worden met specifiekere tools, zoals Sharpspring en Hubspot. Deze marketing & automation tools geven een wereld aan mogelijkheden met IP Tracking, QR codes, Mailings, Dark Ads, aparte webpagina’s en zoveel meer…

Maar laat je niet overvallen door alle opties en start met de basics. En dat kan heus zonder extra licentiekosten of nieuwe aankopen. Start klein. Begin bij het begin. Onderzoek de mogelijkheden tot optimalisatie binnen de huidige systemen en opzet. Vaak liggen er onontgonnen mogelijkheden voor het grijpen.

Maar stel je bij elke toepassing die je wilt implementeren altijd even de vraag: Maak ik het leven van mijn klant gemakkelijker?

 

Let's connect

Zit je met een case of wens je een vrijblijvend gesprek om onze diensten verder te ontdekken? Neem contact op en dan plannen we samen een 1ste gesprek in. Wij zorgen dat de koffie klaarstaat!


Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Vorige
Vorige

Mensgericht digitaliseren

Volgende
Volgende

Slimmer samenwerken